Getin Noble Bank (GNB)

1.62PLN
0.00% 17:02

Raport bieżacy 24/2010

28.04.2010

PRZYZNANIE RATINGU GETIN NOBLE BANK S.A. PRZEZ MOODY’S

Getin Noble Bank S.A. („Emitent”, „Bank”) informuje, że w dniu 27 kwietnia 2010 roku agencja ratingowa Moody’s Investors Service („Moody’s”, “Agencja”) przyznała Emitentowi następujące ratingi: siły finansowej banku („BFSR”) na poziomie "D-" (BCA Ba3) oraz rating Ba2/not prime dla długo- i krótkoterminowego bezpieczeństwa depozytów w walucie krajowej i zagranicznej Wszystkie oceny ratingowe otrzymały perspektywę stabilną.

Przyznane ratingi są na lepszym (wyższym) poziomie niż posiadane przez Getin Bank S.A przed przejęciem przez Noble Bank S.A. w styczniu 2010 r. Getin Bank S.A. posiadał odpowiednio niż D- (BCA Ba3) oraz Ba3/not prime z perspektywą negatywną.

Zgodnie z komentarzem przekazanym przez Moody’s ratingi nadane Emitentowi odzwierciedlają ogólną poprawę jakości banku i zróżnicowania w dochodach oraz wydajność i zdolność tworzenia dodatkowego kapitału przez Emitenta. Moody’s zauważa również, że po fuzji w styczniu 2010 r. banków Noble Bank S.A. z Getin Bank S.A., udział Emitenta w rynku kredytów wynosi około 4% i 4,5% w przypadku rynku depozytów. Według Agencji Bank jest liderem na rynku kredytów samochodowych jak również posiada silną pozycję na rynku kredytów hipotecznych i czołową pozycję na rynku detalicznych produktów inwestycyjnych. Dodatkowo, w ciągu ostatnich trzech lat znacznie wzrosły operacje na rynku pożyczek detalicznych. W opinii Moody’s wkład pionu korporacyjnego Emitenta w rentowność Banku, który polega głównie na finansowaniu małych i średnich przedsiębiorstw, jest stosunkowo mały.

Moody’s zauważa, że BCA Banku jest ograniczana przez szybki historyczny wzrost kredytów, stosunkowo wysoki poziom trudnych kredytów, zwłaszcza konsumenckich, zmniejszanie marży odsetkowej i wysoką zależność od rynku instrumentów pochodnych w celu zabezpieczania pozycji walutowych.. Dodatkowo, Bank w 93,7% jest własnością spółki Getin Holding S.A., której kontrolującym właścicielem jest jedna osoba fizyczna. Według oceny Agencji, struktura organizacyjna Banku i systemy zarządzania ryzykiem w Banku ewoluują po fuzji i istnieje możliwość ich dalszej poprawy. 

Z drugiej strony Moody’s zauważa, że płynność i finansowanie Emitenta poprawiły się w ciągu ostatniego roku i dzięki temu Emitent jest w stanie finansować swoją działalność całkowicie z rynku depozytów detalicznych. Koncentracja kredytów Banku pozostaje na niskim poziomie, co wskazuje na orientację głównie na klienta detalicznego. Mimo, iż wskaźniki wydajności Banku korzystnie wyróżniają go na tle banków porównywalnych, Moody’s uważa, że jakość aktywów i związany z nim poziom rezerw będą głównymi motorami determinującymi działania Banku w najbliższej przyszłości.

Ratingi depozytów Emitenta wyznaczone przez Moody’s na poziomie Ba2/Not -prime są oparte na ratingu BFSR na poziomie D-, co według BCA odpowiada kategorii Ba3. Moody’s zakłada w swej ocenie pojawiający się, aczkolwiek niski poziom wsparcia systemowego dla długoterminowych ratingów depozytowych Banku zważywszy na wzrost udziału Banku w rynku depozytów detalicznych na polskim rynku.
Agencja przyznała rating dla Emitenta po raz pierwszy. W latach ubiegłych Moody’s sporządzał rating dla Getin Banku S.A. (spółki połączonej z Noble Bank S.A. w dniu 4 stycznia 2010 r.)

Metodologia użyta podczas przyznania ratingu została opisana w „Bank Financial Strength Ratings: Global Methodology" i “Incorporation of Joint-Default Analysis into Moody's Bank Ratings: A Refined Methodology". Dokumenty te są dostępne na stronie www.moodys.com w podkategorii „Rating Methodologies” w zakładce „Research & Ratings”. Pozostała metodologia  oraz czynniki, które mogą być brane pod uwagę podczas nadawania ratingu są dostępne w podkategorii „Rating Methodologies” na stronie internetowej Moody’s.

Podstawa prawna: art. 56 ust. 1 pkt 2 lit a) Ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (Dz. U. Nr 184, poz. 1539 z 2005 roku ze zmianami) w związku z § 5 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 lutego 2009 r. w sprawie informacji bieżących i okresowych przekazywanych przez emitentów papierów wartościowych oraz warunków uznawania za równoważne informacji wymaganych przepisami prawa państwa niebędącego państwem członkowskim (Dz. U. z 2009 r. Nr 33 poz. 259 ze zmianami).